Sekali Lagi Kena Sengat Tebuan




              Rasanya jodoh saya dengan tebuan memang kuat.. Dah 3 kali kena sengat.. tapi rasa bukan salah tebuan tu.. salah sendiri.. Hahaha.. sebab pergi pegang tebuan tu.. hari tu terpijak.. kali ni terpegang.. alahaii... apa la naseb saya ni.. T.T sebab dah 3 kali kena, jadi saya pun nak la mengenali hati budi tebuan ni.. Kih3.. Terima kasih kepada pendamping hidup saya, Mr Google sbab bantu saya untuk mengenali tebuan ini... -feeling loved (pengaruh pacebook sangatttt) 



Menurut sumber, tebuan adalah sejenis serangga yang mempunyai sengat yang menyakitkan. Tergolong dalam Order Hymenoptera, Family Vespidae, Kingdom saya tak pasti.. (budak bio mesti tahu ni).. Hehehe..Gambar dibawah menunjukkan struktur sarang tebuan.. macam cantikk jeee.. >.<





sumber : Wikipedia

       Macam mana nak merawat kalau kena sengat.. Hari ni masa saya terkena sengat, kena inject je dengan DR.. hehehe.. punya la takut nak kena inject.. sanggup mengaku dah tak sakit.. bahahahaha..Tapi tadi godek2, ada yang ajar guna cara tradisional.. Bahan-bahan dia senang saje..

1) Seinci halia
2) Dua ulas bawang putih

Menurut sumber, tumbuk kan dua bahan ni sampai halus, dan tampalkan pada tempat kena tebuan.. Hehe.. Boleh try.. Hehehe.. Kesan sengat hari tu masih ada lagi.. Tapi bila kena tu, rasa gatal2 kat tempat kena sengat.. Bengkak sikit.. hehehe..Berdenyut2 masa awal2 kena.. sekarang macam da immune je dengan sengat.. asyik kena jee.. -_- 


Lagi satu, kesan kena sengat ni boleh jadikan kita mengantuk ke?? Hmm.. Itu saya tak pasti.. tapi itu yang saya rasa.. masuk kelas tersengguk2.. hahaha.. pastu dalam hati pikir.. ni mesti sebab kena sengat.. haha.. padahal memang jenis suka tidor..kan.. isyhhh... ketuk jugak kepala saya niii...

No comments:

Post a Comment